יום ראשון, 19 בספטמבר 2010

האם ישראל היא מדינת היהודים?

הפלסטינים מתנגדים בתוקף לדרישת ישראל כי יכירו בה במסגרת הסדר הקבע כמדינת הלאום היהודי.בעוד ממשלת נתניהו רוצה לנטרל באמצעות הדרישה הזו את טענת "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים לתחומי מדינת ישראל רואים הפלסטינים בדרישה זו ניסיון לפגוע בזכויותיהם של ערביי ישראל ואמצעי שימנע מהם בעתיד
את האפשרות לשנות באמצעים דמוגרפים את אופייה של מדינת ישראל.המחלוקת רק בתחילתה.



דרישתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במשא ומתן על הסדר הקבע כי הפלסטינים יכירו בישראל כמדינת הלאום של היהודים הצליחה ל"שגע" את הפלסטינים.
הם דוחים אותה על הסף כשלצידם מתייצבת הנהגת ערביי ישראל הרואה בדרישה זו דרישה גזענית שמטרתה לנשל אותם מאדמותיהם ואף להכין את הקרקע ליישום רעיונותיו של שר החוץ אביגדור ליברמן ל "חילופי אוכלוסין" ולא רק "חילופי שטחים" במסגרת הסדר הקבע.
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מנמק את התנגדותו לדרישת נתניהו בשתי סיבות:
הראשונה, כי הדרישה הזו פוגעת בזכויותיהם של ערביי ישראל שהינם פלסטינים ונותנת להם את התחושה כי הם חיים באופן זמני על אדמה שאינה אדמתם,במדינה שאינה מדינת הלאום שלהם וכי הם עלולים לאבד את אזרחותם.
והשנייה, כי אם תתקבל הדרישה הישראלית הזו ע"י ההנהגה הפלסטינית, היא תבטל את הדרישה שלה ל"זכות השיבה" של פליטי 48 לתחומי מדינת ישראל על פי החלטה 194 של האו"ם.

ההנהגה הפלסטינית רואה בדרישת ישראל "ניסיון סחיטה" של הפלסטינים בדרך להסדר קבע.
מבחינתה, ישראל איננה מדינה יהודית,מדינת לאום של היהודים או מדינת העם היהודי.
הפלסטינים משוכנעים כי מדינת ישראל הוקמה בכוח על רוב שטחה של "פלסטין ההיסטורית" לאחר שהתושבים היהודים שהתגוררו והגיעו לפלסטין ממדינות העולם השונות, גרשו בכוח את מחציתו של העם הפלסטיני שהתגורר בערים יפו,חיפה,עכו,רמלה ולוד וכו' ובעוד יותר מ-400 כפרים בתחומי 48.
לכן, הדרישה הישראלית להכרה בישראל כמדינת העם היהודי פירושה כי למי שאיננו יהודי אין שום זכויות בה.
מסיבה זו הפליטים הפלסטינים יכולים לשוב רק לתחומי המדינה הפלסטינית שתקום בעתיד ולא לבתיהם ולכפריהם שמהם נעקרו וכמו כן לא יוכלו לקבל את רכושם אשר נלקח מהם.
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס סבור שישראל יכולה לכנות את עצמה בכל כינוי שהיא חפצה אך לא על חשבון זכויות העם הפלסטיני.

עמדת הממשל האמריקני נוחה יותר לישראל.
בכירים אמריקנים שונים מדברים בשנה האחרונה על פתרון לשתי מדינות:מדינה יהודית לצד מדינה פלסטינית.
הם אינם משתמשים במונח "מדינה ישראלית",רמז לפלסטינים כי דרישתם ל"זכות השיבה" של חמישה מיליון פליטים לתחומי מדינת ישראל איננה ריאלית.

האם ההנהגה הפלסטינית מוכנה להתגמש בנושא "זכות השיבה" של הפליטים הפלסטינים?

זוהי אחת הסוגיות הרגישות ביותר בסכסוך הישראלי- פלסטיני.יש רבים בקרב הפלסטינים הבטוחים כי זהו "לב הסכסוך".
מדובר בחמישה מיליון פליטים החיים בפזורה שהפלסטינים טוענים כי יש להם את "זכות השיבה".
יש לזכור,יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס הינו בן למשפחת פליטים מצפת והוא שנושא את "דגל השיבה" בהנהגה הפלסטינית.
מאז הסכמי אוסלו הסכימה ישראל לבוא לקראת הפלסטינים בנושא הפליטים רק באופן של "מחוות הומניטאריות" או של "איחוד משפחות".
ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק הסכים בפסגת קמפ דיויד בשנת 2000 לחזרת 30-50 אלף פליטים פלסטינים לתחומי מדינת ישראל במסגרת הסדר הקבע ואילו ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט הסכים בשיחותיו עם אבו מאזן ב-2008 לחזרת אלף פליטים בלבד כל שנה על פני תקופה של חמש שנים.

הפלסטינים דחו את כל ההצעות הישראליות על הסף.

העמדה של יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בשיחות עם אהוד אולמרט בנושא הפליטים הייתה כלהלן:
א."זכות השיבה" היא בלתי ניתנת לערעור והיא מעוגנת בחוק הבינלאומי ובהחלטה 194 של האו"ם.
ב.בפני הפליטים קיימות האפשרויות הבאות:חזרה לתחומי מדינת ישראל,חזרה לתחומי המדינה הפלסטינית,להישאר במקומות מגוריהם הנוכחים,לעבור לגור במדינה אחרת.
ג.תוקם קרן בינלאומית שתפצה את הפליטים.תהיה להם את הזכות לשוב ולקבל פיצויים ולא אפשרות בחירה בין פיצויים לבין שיבה.

שום ממשלה בישראל לא יכולה להסכים להצעה הזו שמשמעותה הגעת זרם של מאות אלפי פליטים (אולי אפילו 2-3 מיליון)לתוך ישראל שידלל את הרוב היהודי שבה ויאיים על קיומה.

האם הנהגת אש"ף תסכים ליישובם של הפליטים הפלסטינים במקומות מגוריהם כחלק מהסדר הקבע?

מאז החל תהליך אוסלו טענו הפלסטינים באזני ממשלות ישראל השונות כי הכי דחוף מבחינתם הוא לסיים במהירות את הסבל של 400 אלף הפליטים הפלסטינים החיים בלבנון בתנאים מחפירים במחנות צפופים ומוזנחים.
על הפליטים האלה נאסר לעבוד בעשרות משלוחי יד והם אינם זכאים לשירותי רווחה ובריאות.
במדינות ערב האחרות כמו סוריה וירדן יש לפליטים הפלסטינים זכויות רבות יותר אולם גם שם רובם מתגורר במחנות דחוסי אוכלוסיה.
הפרלמנט של לבנון אישר באחרונה תיקונים בחוק אשר חלים על הפליטים הפלסטינים המתגוררים באופן חוקי בלבנון.בהתאם לתיקונים בחוק יורשו הפלסטינים לעסוק בכל מקצוע שבו ירצו ולקבל קצבאות מהביטוח הלאומי.

זכויות שמהן הם לא נהנו ב60 השנה האחרונות.

ההחלטה הזו של הפרלמנט הלבנוני הייתה לצנינים בעיני הנהגת אש"ף.אומנם רשמית היא בירכה עליה אך בקרבה מקנן החשש שהדבר ישמש תקדים וישראל תשתמש בכך לתבוע מאש"ף וממדינות ערב ליישב את הפליטים הפלסטינים במקומות מגוריהם ולפצותם בכסף במסגרת הסדר הקבע ובכך "לפתור" את סוגיית "זכות השיבה".

הדרישה הזו של "יישוב" (תווטין-בערבית) הפליטים במקומות מגוריהם נדחתה בתוקף ע"י מנהיגי הפליטים עצמם,הנהגת אש"ף ומדינות ערב מאז הקמתה של מדינת ישראל ועד היום.

הם העדיפו שהפליטים יחיו במחנות בתנאים מחפירים,ללא אזרחות ותנאים סוציאליים ראויים כדי להנציח את בעייתם וכדי שלא ייקלטו במדינות ערב.
הם בטוחים כי יגיע הרגע שבו יוכלו "לשוב לבתיהם ולרכושם" בתוך תחומי מדינת ישראל כפי שקובעת החלטה 194 של האו"ם שלא השתנתה עד עצם היום הזה.
כישראלים וכיהודים אנחנו חייבים לתמוך בדרישה כי הסדר הקבע יכיל באופן ברור הכרה פלסטינית בישראל כמדינת הלאום היהודי. חלום הבלהות הזה של החזרת מיליונים של פליטים פלסטינים,או במקרה הפחות גרוע כמה מאות אלפים,לתחומי מדינת ישראל הוא נורא ומטרתו לשנות את המציאות הדמוגרפית בתוך ישראל.
למעשה, להקים שתי מדינות פלסטיניות,האחת בשטחי 67 והשנייה בתוך תחומי מדינת ישראל.
הפליטים הפלסטינים שאמורים לשוב לשטחי מדינת ישראל יצטרפו לערביי ישראל בדרישה ל"אוטונומיה תרבותית" ומשם הדרך תהיה קצרה לשנות את אופייה של מדינת ישראל.
לגבי הטענה של מחמוד עבאס שהכרה פלסטינית בישראל כמדינת הלאום היהודי פוגעת בזכויותיהם של ערביי ישראל, יהיה על ישראל להתחייב במסגרת הסדר הקבע,תוך מתן ערבויות, כי לא תפגע בזכויותיהם ובאזרחות של תושביה הערביים וכי היא תשלב אותם בתוך המדינה היהודית כאזרחים בעלי זכויות שוות ליהודים.

המטרה העיקרית של הדרישה להכרה בישראל כמדינה יהודית צריכה להיות ביטולה של הדרישה הפלסטינית ל"זכות השיבה" של הפליטים לתוך תחומי מדינת ישראל.

אין שום בעיה שלפליטים אלה תהיה "זכות שיבה" לתחומי המדינה הפלסטינית העתידית.

אין תגובות:

ראיונות וידאו עם יוני בן-מנחם

Copyright

כל הזכויות שמורות ליוני בן-מנחם © Copyright 2007-2008 Yoni Ben-Menachem
WWW.ARABEXPERT.CO.IL
תנאי השימוש באתר