יום ראשון, 25 בנובמבר 2007

ועידת פאריס

העיר פאריס - "עיר האורות" מהווה כנראה נקודת ציון חשובה בסכסוך הישראלי-פלסטיני בכל הקשור להיבטיו הכלכליים. ב-1994, מייד לאחר הסכם אוסלו, הושג בפאריס סיכום של הנספח הכלכלי להסכם הביניים בין ישראל לפלסטינים המכונה "הסכם פאריס". על-פי ההסכם הזה ישראל אחראית לייבוא וייצוא של מוצרים ולגביית כספי המיסים עבור הרשות הפלסטינית. עכשיו חוזרת פאריס שוב לכותרות. מייד לאחר "ועידת אנאפוליס" מתכננת הרביעיה הבינלאומית לכנס בבירת צרפת ועידת המשך שתיקרא "ועידת פאריס" ותעסוק בהשגת תרומות מהקהילה הבינלאומית כדי לשקם את מוסדות הרשות הפלסטינית. הועידה אמורה להיפתח ב-17 בדצמבר ובראשה יעמדו שר החוץ הצרפתי ברנאר קושנר וטוני בלייר שליח הקוורטט למזרח התיכון. לועידה הוזמנו 90 מדינות ובטקס הפתיחה ישתתף נשיא צרפת סרקוזי. ייתכן שגם הנשיא הפלסטיני עבאס וראש הממשלה אולמרט יוזמנו לועידה. המארגנים ממתינים לתוצאות "ועידת אנאפוליס" כדי לראות האם ל"העלות את פרופיל הועידה" או להנמיכו.
הקשר בין פוליטיקה לכלכלה הוא ברור. "ועידת פאריס" נועדה להזרים זריקת עידוד כלכלית לרשות הפלסטינית הקורסת של מחמוד עבאס בניסיון לחזקו מול החמאס ובקרב בני עמו. הועידה תזרים כסף לרשות הפלסטינית בכל מקרה, גם אם "ועידת אנאפוליס" תיכשל. הרביעיה הבינלאומית רוצה בכל מחיר רשות פלסטינית חזקה, פרו מערבית, ולא רשות חמאסית שהיא שלוחה של איראן בשטחים הפלסטינים.
לקראת הועידה הכינה ממשלת סלאם פיאד "תוכנית פיתוח ורפורמה" והגישה רשימת פרוייקטים ובקשות לתרומות בסך של שני מיליארד דולר כדי לבנות מחדש את המוסדות הפלסטינים ולייצב את שלטונו של מחמוד עבאס. הועידה מתוכננת להיות ועידה בדרג של שרים ומקורות אירופאים מעריכים כי גם מדינות ערביות יהיו מוכנות לתרום כספים לרשות הפלסטינית מעבר למדינות האיחוד האירופי שהן התורמות העיקריות לפלסטינים.
האם התרומות יופנו רק לגדה המערבית נוכח העובדה שהחמאס שולט ברצועת עזה והרביעיה הבינלאומית מחרימה אותו? שאלה טובה, הרשות הפלסטינית טוענת כי התוכנית הכלכלית שהכינה היא תוכנית ל"כל פלסטין" כולל רצועת עזה ולא רק לגדה המערבית. התשובה תינתן כנראה במהלך הועידה.
אחת השאלות המרכזיות בסכסוך הישראלי פלסטיני תמיד הייתה האם שיפור מצבם הכלכלי של תושבי השטחים יביא גם למיתון עמדותיהם המדיניות ולהגברת הסיכוי להגיע להסדר מדיני עם ישראל. הניסיון בהתמודדות עם התיזה הזו היה מר מבחינתה של ישראל. הזרמת כספים לרשות הפלסטינית הייתה תמיד בעייתית. חלק מהכספים נעלמו והגיעו לכיסם של בכירים ברשות הפלסטינית וחלק הועברו למימון פעילות הטרור נגד ישראל. מבחינת ישראל עידוד ושיקום הכלכלה הפלסטינית הוא דבר חיובי. הוא עשוי לשפר את האווירה בתנאי שהכסף המוזרם אכן יגיע ליעדיו. על המדינות התורמות לדאוג שיהיו מנגנוני פיקוח מתאימים כדי לוודא שהכסף מגיע לפרוייקטים שלהם הוא יועד. הסיכוי ששיפור הכלכלה הפלסטינית יביא להתמתנות בדרישות המדיניות של הנשיא מחמוד עבאס הוא קלוש. גם בימי הזוהר של הסכם אוסלו כשהכסף זרם מהמדינות התורמות אל הרשות הפלסטינית ויאסר ערפאת שלט ביד רמה בשטחים לא התמתנו התביעות הפלסטיניות בנושאי הליבה של הסכסוך. מהבחינה הזו מחמוד עבאס הוא ממשיך דרכו של יאסר ערפאת. הזרמת כספים לפרוייקטים של הרשות הפלסטינית בגדה המערבית עשוייה לחזק את מעמדו של מחמוד עבאס בעיני בני עמו במיוחד אם הסיוע יגיע רק לרשות ולא לחמאס ברצועת עזה אך היא לא תקל על המחלוקות במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים. אי אפשר לקנות את מחמוד עבאס בכסף ובאמצעות "ועידת פאריס" ל"מרוח גריז" על גלגלי המשא ומתן המדיני. לצערנו, העקרונות הפלסטינים (ת'אוובת-בערבית) בנושאי הליבה של הסכסוך הם מוצקים בכל מה שקשור לעניין "זכות השיבה", ירושלים, הגבולות ההתנחלויות וכולי ושום הון שבעולם לא יגרום להם לשנות את עמדותיהם. לכן על מי שמארגן את "ועידת פאריס" לדעת זאת. אפשר לסייע לכלכלה הפלסטינית אבל אי אפשר באמצעות הכסף לשנות את העמדות המדיניות הפלסטיניות הבסיסיות. השינוי אם בכלל יקרה, צריך לבוא מבפנים.

אין תגובות:

ראיונות וידאו עם יוני בן-מנחם

Copyright

כל הזכויות שמורות ליוני בן-מנחם © Copyright 2007-2008 Yoni Ben-Menachem
WWW.ARABEXPERT.CO.IL
תנאי השימוש באתר